Vissza az Upfield.hu-ra

Táplálkozás

Tippek a koleszterinszegény táplálkozáshoz:

  • Az állati eredetű zsiradékok helyett érdemes a növényi eredetű zsiradékokat előtérbe helyezni. A „jó zsírok” (telítetlen, többszörösentelítetlen zsírsavak) többek között a növényi olajokban, az ezekből készült margarinokban és a halolajban találhatóak meg.
  • Válasszon alacsony zsírtartalmú tejtermékeket (tej, joghurt, sajt)!
  • Fogyasszon sovány baromfihúst és olajos halakat (hering, makréla, lazac, pisztráng, busa)!
  • Fogyasszon magas rosttartalmú ételeket! Válassza a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret vagy tésztát! Kiváló rosttartalmú étel például a zab, a gyümölcsök, zöldségek, a bab és a lencse!
  • Fogyasszon növényi szterineket tartalmazó élelmiszereket! A növényi szterinek kisebb mennyiségben előfordulnak gyümölcsökben, zöldségekben, olajos magvakban és gabonafélékben. A ProActiv margarin hozzáadott növényi szterineket tartalmaz.
  • Napi 5 alkalommal fogyasszon gyümölcsöket és zöldségeket a vitaminokban, ásványi anyagokban és rostban gazdag táplálkozásért!
  • Maximum napi 5-6 g só fogyasztása ajánlott.
  • A húsok előkészítése során távolítsa el a bőrt és a zsírt!
  • Olajban sütés helyett éljen a korszerű főzési alternatívákkal, mint pl. grillezés vagy párolás.
  • Amikor csak lehetősége van ellenőrizze az elfogyasztandó étel tápértékét, különös tekintettel a telített zsírsavak mennyiségére.

Növényi szterin bevitele

A növényi szterinnek koleszterincsökkentő a hatása

A koleszterinszint-csökkentéshez a szervezetnek napi 1,5-2,4 g növényi szterinre van szüksége. Ezzel a szterinbevitellel a csökkentés mértéke akár 7-10%-os is lehet, már 2-3 hét alatt. A növényi szterinek hatékonyan csökkentik a koleszterinszintet részben azért, mert megakadályozzák a koleszterin egy részének felszívódását az emésztőrendszerből.

Mik is azok a növényi szterinek?

A növényi szterinek a természetben előforduló anyagok, melyek már évezredek óta táplálkozásunk részei. A gyümölcsök és zöldségek, az olajos magvak és a gabonafélék is tartalmaznak növényi szterint. Ezek szerkezete rokon a koleszterinnel és hasonló szerepet töltenek be a növényekben, mint a koleszterin az állati, így az emberi szervezetben is: a sejtmembrán szerkezetének és funkciójának fenntartása. Kis mennyiségben olyan hétköznapi ételekben találhatóak meg, mint a gyümölcsök és zöldségek, az olajos magvak, növényi olajok vagy gabonafélék. Az ideális növényiszterin-mennyiség beviteléhez 150 almát, 210 répát vagy 425 paradicsomot kellene napi szinten megennünk.

De hogyan is csökkenti a koleszterinszintet a növényi szterin?

A növényi szterinek szerkezete rendkívül hasonló a koleszterinhez. Az ételekkel elfogyasztott koleszterin bejut a bélrendszerbe, ahol egyfajta micellákba rendeződik. Ez a micellák – amiket kis gömb-mágnesekként kell elképzelnünk – szállítják a bélfalhoz a koleszterint, ahol leválnak róluk a koleszterin részek és felszívódnak, azaz bejutnak a véráramba. Ezt a folyamatot befolyásolja alapjaiban a növényi szterin. A növényi szterinek a táplálkozás után szintén a bélrendszerbe kerülnek, ahol képesek beépülni az előbb említett micellákba, így kiszorítják a koleszterin egy részét onnan. Ezzel tulajdonképpen a felszívódás során jóval kevesebb koleszterin jut el a bélfalig és még kevesebb a véráramba. Azok a koleszterin és növényi szterin részecskék, amelyek nem rendeződtek micellákba és nem szívódtak fel, a bélsárral együtt kiürülnek a szervezetből. Tehát a növényi szterinek gátolják a koleszterin felszívódását a bélrendszerből, csökkentve ezzel az LDL- és az össz-koleszterin szintjét. Klinikai vizsgálatok bizonyítják, hogy napi körülbelül 2 gramm növényi szterint kell elfogyasztani ahhoz, hogy a koleszterin csökkentése hatékony legyen!

Hogyan működik a ProActiv?

A koleszterinszint-csökkentéshez szükséges növényiszterin-mennyiséget, egyszerűen, három adag (3×10 g) ProActiv margarin elfogyasztásával elérhetjük. Így könnyedén beépíthető a koleszterinszint-csökkentő étrendbe! Próbálja ki a 3 hetes koleszterinbarát étrendünket!

A ProActiv 35% zsírtartalmú margarin hozzáadott növényi szterinekkel, mely megkülönbözteti más margarinoktól. A benne található növényi szterinek klinikailag igazoltan segítenek csökkenteni a koleszterinszintet az LDL-(„rossz”) koleszterinszint csökkentésén keresztül. *

Tények a margarinról

Tévhit: A margarinban rengeteg kalória található, így az étrendjükre figyelőknek kerülniük kell a margarinok fogyasztását!

Az igazság: A margarin is kenhető zsír, így a magas zsírtartalmú margarinok kalóriatartalma a növényi olajokéhoz, a vajhoz és az egyébzsírokhoz hasonló. Ma már azonban rendelkezésre állnak csökkentett zsírtartalmú margarinok, amelyek zsírtartalmuktól függően kevesebb kalóriát tartalmaznak.*A ProActivban találhatóhozzáadott növényi szterinekklinikailag igazoltan segítenekcsökkenteni a koleszterinszintetaz LDL-(„rossz”) koleszterinszint csökkentésén keresztül. Ehhez napi1,5-2,4 g növényi szterin (30 g ProActiv) rendszeres bevitelére van szükség, a kiegyensúlyozott és változatos étrend és egészséges életmód részeként, beleértve a gyümölcsök és zöldségek rendszeres fogyasztását a karotinszint fenntartása érdekében.A csökkenés mértéke akár 7-10%-os is lehet, már 2-3 hét alatt.A magas koleszterinszint a szívkoszorúér-betegség kialakulásában kockázati tényező. A betegségnek több kockázati tényezője is van, és a kockázati tényezők egyikének megváltozása nem feltétlenül eredményez kedvező hatást önmagában. A terméket rendeltetésénél fogva nem szánjákolyan személyeknek, akiknek nincs szükségük vérkoleszterinszintjük szabályozására. Koleszterinszint csökkentésére gyógyszeres kezelés alatt álló betegek a terméket csak orvosi felügyelet mellett fogyaszthatják. A várandós és szoptató nők, valamint az öt évesnél fiatalabb gyermekek számára a termék táplálkozási szempontból esetleg nem megfelelő.1 adag, azaz 10 g ProActiv 0,54 g növényi szterint tartalmaz. A napi 3 adag, azaz 30 g ProActiv kb. 3-4 szelet kenyér megkenésére elegendő. Kerülni kell a hozzáadott növényi szterinek 3 g/nap mennyiségét meghaladó fogyasztását.

Tévhit: A margarin egy iparilag előállított élelmiszer, amit ráadásul hidrogénezett növényiolajból készítenek!

Az igazság: A margarint születésekor az 1800-as évek közepén kézzel készítették. Mára a többiélelmiszerhez hasonlóan, főként ipari körülmények között állítják elő, de otthon is lehet margarint készíteni. A gyártás során növényi olajokból, természetesen is szilárd növényi zsírból és vízből keverik. A legtöbb, kiskereskedelemben kapható margarinban nincs részlegesen hidrogénezett növényi olaj, hiszen a modern gyártási technológiák során már nincs szükség erre.

Tévhit: A margarin magas transzzsírsavtartalma miatt káros az egészségre.

Az igazság: A magas koleszterinszint a szív- és érrendszeri betegségek egyik fő kockázati tényezője,így nagyon fontos odafigyelni az ideális koleszterinszint fenntartására. A leggyakrabban kétféle koleszterinről beszélnek: LDL-(„rossz”) koleszterin és HDL-(„jó”) koleszterin. A transzzsírsav nemcsak emeli a rossz koleszterinszintet, de csökkenti az érfaltól a koleszterint elszállító HDL, azaz „jó” koleszterin szintjét is, így élettanilag kedvezőtlen hatású. A transzzsírsavak többek között a növényi olajok hidrogénezése során keletkeznek nagyobb mennyiségben. A jó minőségű margarinok nemtartalmaznak részlegesen hidrogénezett növényi olajokat, így a transzzsírsavtartalmuk a megengedett érték alatt van. Ráadásul minden magyar élelmiszernek meg kell felelnie a 71/2013(XI.20.) EMMI rendeletnek, ami 2 grammra korlátozza az élelmiszerek transzzsírsavtartalmát 100 g zsírra vetítve. Ma már létezik olyan növényi szterinnel készült margarin is,amely hozzáadott növényi szterintartalmának köszönhetően hozzájárul a koleszterinszint csökkentéséhez.